نوشته شده توسط : hsi

برای ساحل‌گردی، آفتاب گرفتن و شنا کردن حتما یک جفت دمپایی همراه بیاورید.

کیف ضد آب، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابگیر، عینک‌،‌‌ دمپایی، نایلون، مایو، عینک شنا و حوله را فراموش نکنید.

پیش از خارج شدن از هتل حتما به پوستتان ضدآفتاب بزنید تا بعدا آفتاب‌سوختگی پوستتان را آزار ندهد.

سعی کنید کیف ضدآب تهیه کنید که ترجیحا چندزیپ هم باشد تا پس از شنا حوله نمدار و دمپایی‌های شنی را جدا از وسایل دیگر قرار دهید. در غیر این صورت حتما چند نایلون همراه داشته باشید تا شن وماسه‌های مایو و دمپایی‌ها همه وسایلتان را پرنکند.

در هنگام آبتنی دمپایی یا صندل‌های خود را در سایه قرار دهید تا پس از اتمام شنا پایتان از سوختن در امان باشد.

در انتخاب ضدآفتاب دقت کنید که هرچه spf بالاتری داشته باشد محافظ بهتری برای پوست شما در برابر نور خورشید خواهد بود. اگر باز هم پوست صورت یا قسمت‌های دیگر بدنتان دچار آفتاب‌سوختگی شد حتما از پماد و کرم‌های مخصوص پس از آقتاب‌سوختگی استفاده کنید و یا آلوورا بر روی پوستتان قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به این دو ماست نیز گزینه خوبی برای رفع سوختگی پوست شماست که به راحتی از فروشگاه‌های مواد غذایی قابل دسترس است.

به آب زدن حتما شما را گرسنه و تشنه می‌کند. بهتر است همراه خودتان بطری آب یا آبمیوه‌ای به ساحل ببرید و میوه خشک و تنقلات سالم در کیفتان داشته باشید تا هم ضعف بدنتان با خوردنشان جبران شود و هم از بابت کالری تنقلات مضر نگران نشوید. این کار نوعی صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های سفر نیز محسوب میشود چون دیگر مجبور نیستید پول زیادی برای خرید بطری‌های آب معدنی و تنقلات خرج کنید.

برای دور کردن حشرات می‌توانید از داروخانه کرم‌های مخصوص پیشگیری از گزش را تهیه کنید و یا از روغن بچه استفاده کنید.

حتی‌المقدور اشیای باارزش را همراه خود نبرید و یا از قرار دادن آنها بر روی ماسه‌ها خودداری کنید زیرا با کمی جابه‌جا شدن ماسه‌ها دیگر یافتن آنها سخت می‌شود. در مورد گوشی نمی‌توانیم بگوییم از همراه بردن آن صرفه‌نظر کنید چون برای ارتباط با دیگر اعضای خانواده و عکسبرداری ضروری است اما حتما از این وسیله که حریم خصوصی شماست مراقبت کنید و یادتان باشد ماسه‌ها و رطوبت ساحل دشمن تلفن همراه شماست. می‌توانید با تهیه قاب‌های ضدآب هوای این رفیق همیشه همراهتان را داشته باشید.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

مسواک، خمیردندان، حوله مسافرتی، وسایل اصلاح صورت، چسب زخم‌

شارژر، پاوربانک، لپ‌تاپ، شارژر لپ‌تاپ، هدفون، رم و فلش

کرم ضدآفتاب، کرم مرطوب‌کننده، پماد پیشگیری از گزش، پماد ضدخارش

عینک، کلاه آفتابگیر، لباس خنک و نخی برای گردش، لباس خواب و راحتی، دمپایی یا صندل، کفش پیاده‌روی

کارت شناسایی، کارت‌های بانکی، پول نقد، ویزا، بلیط، گذرنامه، گواهینامه

اتومسافرتی، نخ و سوزن، کتاب، دفترچه یادداشت

 

دمپایی در قشم

 

اولین چیزی که باید بردارید و ما مطمئنیم فراموش نمی‌کنید شارژر گوشی همراه است. با پیشرفته شدن سیستم عامل اندرویدها و دسترسی به اینترنت خیلی از خدمات و وسیله‌هایی که نیاز دارید بطور یکجا در یک گوشی فراهم آمده و کارها را آسان و چمدانها را سبک کرده است. کتاب‌های الکترونیکی و نرم‌افزارهای یادداشت روزانه و دوربین عکاسی و فیلمبرداری و خیلی امکانات دیگر در همین گوشی کوچک قابل دسترسی است. برای مسیریابی در جزیره می‌توانید از گوگل‌مپ و جی‌پی‌اس استفاده کنید. مصرف اینترنت باطری گوشی را می‌بلعد پس همراه داشتن یک پاوربانک کمک می‌کند زمان عکسبرداری با باطری خالی مواجه نشوید.

حتما از تمام مدارک مهم مثل کارت شناسایی، پاسپورت و گواهینامه که همراه دارید یک سری کپی تهیه کنید و در محل جداگانه‌ای از اصلشان قرار دهید تا در صورت مفقود شدن مدارک تا زمان پیدا شدن یا صدور المثنی اطلاعات شخصی‌تان را در دسترس داشته باشید.

 

چمدان شما مختص شخص شماست

 

برای چک لیست لوازم سفر همه مسافران نمی‌شود یک نسخه دقیق پیچید. چند عامل در چمدان بستن شما برای سفر به قشم تأثیر دارد:

1.نحوه طی مسیر تا جزیره قشم

2.عادات شخصی شما در سفر

3.برنامه های تفریحی مورد علاقه شما در جزیره

4.محل اقامت شما در قشم

5.آب و هوای قشم در فصل سفر شما

6.مدت سفر

لوازم سفر به قشم

 

لوازم ضروری برای سفر قشم (در طول مسیر)

 

باروبنه خانواده‌ای که با ماشین شخصی رهسپار جاده می‌شوند و با فرض تهران به عنوان مبدأ، ۱۴ساعت تا بندرعباس رانندگی می‌کنند با وسایل مورد نیاز مسافرانی که سفر نوزده ساعته با قطار را انتخاب می‌کنند و یا کسانی که سفر هوایی یک و نیم ساعته را برمی‌گزینند تفاوت دارد. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید و به رستوران‌های میان جاده اعتماد ندارید حتماً برای وعده‌های غذایی افراد خانواده پیش از حرکت کردن تدابیر لازم را بیندیشید. سفر با ماشین چندین ساعت طول می‌کشد و مسلما گوشی تک تک سرنشینان به شارژ شدن نیاز دارد.

 ترجیحا به جای شارژر معمولی با فست‌شارژر به سفر بروید تا در زمان‌های کوتاه توقف میان مسیر گوشی‌ها را شارژ کنید. اما شارژر فندکی بهترین راه حل برای شارژ تلفن همراه در سفر با اتومبیل شخصی است.

کابل  AUXنیز رابط لبتاب یا گوشی با ضبط ماشین است و به شما کمک می‌کند آهنگ‌های لبتاب و گوشی خود را با کیفیت بیشتری بشنوید.

 در مسافرت با قطار به فکر اوقات فراغت خود در طول مسیر باشید و کتاب، فیلم یا وسایل سرگرمی مد نظرتان را همراه داشته باشید. از هدفون یا هندزفری فراموش نکنید چون در فضای کوپه‌های قطار نمی‌توانید با صدای بلند موزیک گوش بدهید و یا فیلم ببینید.

 سفر هوایی که راحت‌ترین راه سفر به جزیره قشم است فقط یک ساعت‌ونیم زمان می‌برد و چمدان شما با وسایل مورد نیاز برای طول مسیر پر نمی‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سال 92 خاله م دانشگاه قشم قبول شد و این بهانه ای شد واسه من و خواهرم که یه دفعه همراهش به قشم سفر کنیم. آذر ماه سال 93 این امکان واسمون فراهم شد و من و خاله و خواهرم با اتوبوس راهی بندرعباس شدیم. میدونم بعضیا حالا میپرسن که با اتوبوس که خیلی سخته، اذیت نشدین؟ بله ، ممکنه اذیت شدن هم داشته باشه، خستگی هم داشته باشه واسه بعضیا. اصولا ما آدمای غرغرو و بی حوصله و کم طاقتی نیستیم . اگه باشیم هم من همه سعیمون رو میکنیم که این اخلاق بد رو از خودمون دور کنیم و دخترای قوی و محکمی باشیم.

خوب بریم واسه ادامه سفرنامه. تا بندرعباس حدود 16 ساعت راه هست البته با اتوبوس. اتفاقات و خاطره هایی که توی چندین سفری که با اتوبوس به بندرعباس داشتم جزو بهترین و خنده دارترین خاطرات عمرم هست. به قدری توی اتوبوس اتفاقای خنده دار میوفته که آدم حاضره خسته و له هم بشه ولی اون اتفاقا و اون صحنه ها رو با چشم خودش ببینه. خلاصه تا صبح همش شوخی و خنده بود. میگم تا صبح واسه اینه که اتوبوس شب تو راهه معمولا. صبح زود به بندرعباس رسیدیم و با تاکسی به سمت اسکله شهید حقانی رفتیم و بلیط تندرو قشم رو خریدیم و رفتیم توی صف و سوار تندرو شدیم و رفتیم سمت قشم. تا قشم راه زیادی نبود، با تندرو فکر کنم نیم ساعت راه بود. چه دریای زیبایی، رنگ آب به قدری زیبا بود که آدم نمی تونست چشم ازش برداره. عجب هوایی بود، خنک و تمیز و پر از اکسیژن... آذرماه هوای قشم اصلا سرد نیست و ما از هیچ لباس گرمی استفاده نکردیم. هوا بسیار مطبوع بود.

 

به قشم رسیدیم و در اسکله ذاکری پیاده شدیم و با تاکسی به سمت هتلی که از قبل رزرو کرده بودم رفتیم. و به خاطر مسیر طولانی که توی راه بودیم، استراحت کردیم.

IMG_6272.JPG

طبق همه ی سفرهایی که میریم، برنامه ریزی سفر به عهده منه. منم از قبل حسابی جستجو کرده بودم و برنامه دقیقی ریخته بودم.

شب ، بازی استقلال و پرسپولیس بود و ما هم مثل همه خوزستانیا، فوتبالی هستیم. پس نشستیم پای فوتبال و بعد فوتبال که خوشبختانه با برد استقلال همراه بود، رفتیم بیرون و یکی از جاهایی که شب های شلوغ و پر رفت و آمد و شادی داره مجتمع ستاره قشم هست. پس ما هم شب همونجا رفتیم و یه دوری توش زدیم و شام خوردیم و برگشتیم هتل.

واسه 2 روز آینده 2 تا تور خریدیم که دیدنی های قشم رو بتونیم ببینیم. چون اکثر دیدنی های قشم خارج از شهر قشم هستن پس نیاز به ماشین داشتیم که همراهمون نبود( از طریق بندر پل میشه ماشین رو به جزیره قشم برد). پس بهترین کار تور بود که با ون ما رو به سمت خارج شهر بردن. خود شهر قشم یه قسمت خیلی کوچیک از جزیره بکر و زیبا و بسیار تمیز قشم هست.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

تا حالا به جایی سفر کرده‌اید که جادوی جغرافیایش شما را بگیرد؟ قشم یکی از آن «جا»هاست و سفر به قشم تجربه‌‌ لذت‌بخشی است، که تا مدت‌ها از یادتان نمی‌رود. خوشبختانه مقصدی چندمنظوره است و برای هر نوع سلیقه‌ای جذابیت خودش را دارد. جای خوبی برای خرید است و جان می‌دهد برای گشت‌وگذار و سیاحت، البته که این تمام داستان نیست. قشم خوراک سفرهای ماجراجویانه است. همه‌چیز در قشم پیدا می‌شود؛ اقلیم متنوع جغرافیایی، سواحل زیبا، جاذبه‌های عجیب‌وغریب، موسیقی، غذای دریایی، ورزش‌های آبی و مراسم آیینیِ خاص. خلاصه پشت چهره‌ تجاری‌ قشم قلبی از طلا خوابیده.

فهرست مطالب  نمایش 

به شما قول داده بودیم که شهرهایی را معرفی کنیم که مناسب سفر در فصل سرد هستند. در پست‌های قبل یزد و شوشتر را معرفی کردیم. حالا نوبت رسیده به جزیره‌ جادوییِ قشم.

 

راه‌های رسیدن به قشم

برای سفر به قشم، چندین راه وجود دارد. بسته به اینکه کدام نوع سفر را ترجیح می‌دهید و چقدر زمان دارید، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را برای سفر به قشم انتخاب کنید.

1- هواپیما: راه راحت و آسان

هواپیما یکی از راحت‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین وسیله‌ها برای سفر به قشم است. تنها کافی است سری به سایت علی بابا بزنید و بهترین قیمت بلیط را پیدا کنید و مثل آب خوردن بلیط هواپیمای قشم را خریداری کنید.

2- هواپیما + اتوبوس دریایی: ترکیب آسمان و زمین

اگر می‌خواهید بخشی از سفر شما در آسمان و بخشی در میان آب‌های خلیج فارس بگذرد، پیشنهاد ما ترکیب هواپیما و اتوبوس دریایی است. یک بلیط هواپیمای بندرعباس خریداری می‌کنید، در فرودگاه بندرعباس فرود می‌آیید. سپس با تاکسی به اسکله‌ی مسافربری شهید حقانی بروید و از آن‌جا با اتوبوس دریایی (کشتی‌های مسافربری) به قشم بروید.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

قشم با مساحتی معادل 1491 کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ی خلیج فارس شناخته می شود. این جزیره تا ساحل بندرعباس حدود 20 کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی 88/55 درجه و عرض جغرافیایی 89/29 درجه می باشد.جزیره قشم علاوه بر دارا بودن جاذبه های گردشگری و مراکز خریدی که محصولات خارجی را با قیمتی ارزان عرضه می کنند، هتل هایی با قیمت های مقرون به صرفه نیز دارد؛ از این رو این جزیره سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشورمان است.

هتل های قشم

تاریخچه جزیره قشم

این جزیره از دیرباز بخشی از خاک ایران بوده و زندگی در آن جریان داشته است، در این مدت قشم به نام های متفاوتی از جمله ابرکاوان، کاوان (بنی کاوان) و لافت شناخته می شد.

در دوران سلطنت داریوش با حفر کانال سوز که منجر به متصل شدن دریای مدیترانه به دریای سرخ، جزیره قشم نیز اعتبار بیشتری برای ایران پیدا کرد و به یک مرکز بزرگ کشتی سازی تبدیل شد.در زمان ساسانیان که اعراب به ایران حمله کردند، قشم توانست حدود یک قرن مقاومت کند، اما سرانجام به تصرف سپاهیان اسلام درآمد. پس از حمله مغول به ایران، این جزیره دوباره به دست بیگانگان افتاد و این وضعیت ادامه داشت تا آنکه جزیره قشم به دست اتابکان مجددا به خاک ایران بازگشت. پس از آن جزیره قشم توسط پرتغالی ها اشغال شد، اما شاه عباس صفوی توانست این جزیره را دوباره به خاک کشورمان بازگرداند.

تاریخ پر فراز و نشیب این جزیره در دوره های بعد نیز ادامه داشت تا سرانجام در دوره‌ی پهلوی قرارداد 1971 فی‌ما بین کشور ایران و امارات امضا گردید و در سال 1971 میلادی ماموران ایران در این جزیره مستقر شدند.

 

گردشگری و جاذبه های جزیره قشم

دره ستارگان، قلعه پرتغالی ها، جنگل های حرا، گنبد نمکی، غار نمک، جزایر ناز، جزیره هنگام، قلعه و غارهای خربس، تنگه چاهکوه، اسکله بندر لافت، ژئو پارک قشم، چاه های لافت، روستای تاریخی کوشه، قلعه لافت، آب انبار بی بی، بام قشم، سد پی پشت، زیارتگاه بی بی مریم، سد و روستای گوران بعضی از جاذبه های تاریخی و طبیعی جزیره قشم است که بسیار مورد توجه گردشگران این جزیره می باشد.از جاذبه های طبیعی و تاریخی قشم که بگذریم، بازارهای این جزیره نیز به دلیل تنوع بالای محصولات خارجی و عرضه‌ی این محصولات با قیمتی ارزان مورد توجه مسافران است. در این بین بازارهای درگهان از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار است. هتل های قشم عمدتا سه و چهار ستاره هستند و قیمت های مقرون به صرفه ای نیز دارند، بطوریکه با هر بودجه ای می توان در قشم رزرو هتل کرد.

 


:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

توجه شما را به نکات جالبی از این سرزمین افسانه‌ای جلب می‌کنیم.

۱. قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس است که در تنگه‌ی هرمز قرار دارد و از دیرباز متعلق به ایران بوده است.

۲. نام قدیم این جزیره در دوران ساسانیان، «ابرکان» بود که به معنی «جزیره‌ی بزرگ» است.

۳. از دوره‌ی صفوى به اين سو، از اين جزيره با نام «قشم» يا به گويش سواحل‌نشينان «کشم»، در منابع جغرافيايى و تاريخى ياد کرده‌اند.

۴. مساحت جزیره‌ی قشم ۱۴۹۱ کیلومترمربع است که ۲/۵ برابر دومین جزیره‌ی بزرگ خلیج فارس یعنی بحرین است.

۵. وسعت جزیره‌ی قشم از ۲۲ کشور در جهان بزرگ‌تر است.

نقشه قشم

۶. در سال ۱۳۸۲ بود که کليه‌ی اراضى جزیره قشم به منطقه‌ی آزاد تبدیل شد و سازمان منطقه‌ی آزاد مسئول اداره کردن آن شد.

۷. از سال ۱۳۸۵ شمسی، قشم به سه بخش مرکزی، بخش شهاب و بخش هرمز تقسیم شد. همچنین این جزیره طبق آخرین تقسیمات کشور شامل ۶۹ شهر و روستا است.

۸. زبان اصلی مردم قشم، مانند تمام مردم ساکن بنادر و سواحل جنوب کشور و دیگر جزایر، فارسی است. لهجه‌ی محلی و متداول مردم قشم در شهرها و روستاهای آن تقریباً یکسان است. به‌طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته‌ای از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است.

 

مردم قشم

۹. دمای متوسط جزیره‌ی قشم حدود ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه‌ی ۳۳ و ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۱۰. گرم‌ترین زمان‌ها در این جزیره، ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. در جزیره‌ی قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق ۴۶ و ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد به ثبت رسیده‌ است.

غروب در قشم

۱۱. متوسط بارندگى حدود ۱۵۵ ميلى‌متر با ميانگين حدود ۱۳ روز بارندگى در سال و به‌طور عمده در فاصله‌ی ماه‌هاى آبان تا فروردين است.

۱۲. شدیدترین زلزله‌ای که در این جزیره رخ داد، در سال ۱۳۸۴ بود که به بزرگی ۶/۴ ریشتر در فاصله‌ی ۱۹ کیلومتری بندر «درگهان» اتفاق افتاد.

۱۳. حدود ۱۲ هزار اصله نخل در ۸۹۰ هکتار از اراضى قشم وجود دارد. کشت نخل در اين جزيره از سابقه‌اى طولانى برخوردار است. بالغ بر ۲۰ نوع مختلف خرما از نخل‌هاى جزيره‌ی قشم برداشت مى‌شود.

خرما در قشم

۱۴. چشمه‌های جزیره‌ی قشم که به‌ طور پراکنده در همه جای جزیره وجود دارند، فاقد آب شیرین بوده و عمدتا شور هستند.

۱۵. اولین و مهم‌ترین جامعه‌ی گیاهی جزیره، جنگل‌های حرا هستند که بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از جزیره را به خود اختصاص داده‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

به خلیج همیشه فارس می رویم و به یکی از جزایر زیبایش سر می زنیم. می خواهیم به معرفی جزیره قشم بپردازیم؛ جزیره ای که عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس را یدک می کشد. شاید تا چند سال پیش کمتر گردشگری راهش را به سوی این جزیره کج می کرد؛ اما امروزه جاذبه های قشم جایگاه خاصی در میان گردشگران داخلی و خارجی پیدا کرده اند. در ادامه دیدنی های این جزیره را به شما معرفی می کنیم، از امکانات قشم می گوییم و نگاهی گذرا به تاریخچه و سایر ویژگی های این مقصد داریم.

البته اگر بخواهید اطلاعات جامع تری در مورد ده جاذبه برتر قشم و رزرو اقامت در این شهر به دست بیاورید و با تورها و گشت های شهری آن آشنا شوید، می توانید به سراغ صفحه راهنمای سفر به قشم بروید. پس همراه کارناوال شوید تا از یکی از زیباترین شهرهای ایران بیشتر بدانید...

 

چرا سفر به جزیره قشم؟


  • یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است.
  • به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس و ایران شناخته می شود. 
  • نخستین ژئوپارک خاورمیانه است و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی در آن وجود دارند.
  • با عنوان ژئوپارک قشم، ثبت جهانی شده است.
  • تاریخی بس طولانی دارد و جاذبه های تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.
  • در این جزیره می توانید تفریحات آبی و غواصی را تجربه کنید و لحظات هیجان انگیزی داشته باشید.
  • از معدود مقاصدی است که بافت و چهره سنتی خود را حفظ کرده است و تجربه ای متفاوت برای تان رقم می زند.
  • در این جزیره می توانید خریدی دلچسب داشته باشید و از قیمت های خوب لذت ببرید.
تنکه چاهکو جزیره قشم

تنکه چاهکو جزیره قشم

vahid varasteh

اطلاعات کلی در مورد قشم

جمعیت: 148,993 نفر بر اساس سرشماری سال 1395

دین و مذهب: بیشتر مردم قشم مسلمان و پیرو مذهب تسنن (شافعی) هستند. شیعیان نیز در این جزیره زندگی می کنند؛ اما درصد کمتری نسبت به سنی ها دارند.

زبان: مردم قشم به زبان فارسی سخن می گویند؛ اما گویش بندری دارند. این گویش آهنگ خاصی دارد، بسیار شیرین است و همه از پس فهمش بر می آیند. در شهرها و روستاهای مختلف قشم این گویش یکسان است و معمولا تفاوتی میان آنها حس نمی شود. به عبارتی زبان قشمی ترکیبی از زبان های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است و در اثر مورد استعمار قرار گرفتن در دوران مختلف تاریخ، آثاری از دیگر زبان های دنیا نیز در آن دیده می شود.

اقتصاد: قشمی ها برای کسب درآمد و چرخاندن چرخ های اقتصاد این دیار به کارهای مختلفی مشغولند که عبارتند از:

  • صیادی: قرارگیری در میان آب های خلیج فارس باعث شده تا بسیاری از مردم به شغل صیادی روی آورند و این کار به منبع اصلی درآمد مردم تبدیل شود. صیادی در این منطقه با استفاده از قایق موتوری، لنج، و مشتا (کار گذاشتن چوب و تور) صورت می گیرد.
  • کسب و کارهای تجاری: بازارها در سراسر قشم پراکنده اند و مردم بسیاری از طریق فعالیت در مغازه ها و مراکز خرید و بازارهای محلی کسب روزی می کنند. ورود کالا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این جزیره از طریق بنادر مهم و صیادی مانند بندر سوزا، مسن، سلخ، کاوه، لافت، درگهان و ... صورت می گیرد.
  • دامپروری و پرورش طیور: درست است که آبزیان سهم بسزایی در زنجیره غذایی قشمی ها دارند اما نیاز آنها به گوشت قرمز باعث شده تا دامپروری هم در این دیار شکل بگیرد. این کار در قشم به صورت سنتی انجام می شود. پرورش طیور هم کم و بیش در جزیره وجود دارد.
  • کشاورزی: کمبود بارندگی و نبود آب شیرین کافی، باعث شده تا کشاورزی در جزیره بسیار محدود شود و بیشتر به صورت دیم باشد. تولیدات کشاورزی قشم بسیار ناچیز هستند و بیشتر به نخلستان ها محدود می شوند.
  • معادن: معادنی از قبیل نمک، خاک سرخ، گاز سنگ آهن و … در جای جای جزیره دیده می شود. این معادن در گذشته موجب رونق تجاری قشم شدند و امروزه قسمتی از مشاغل جزیره نشینان را تشکیل می دهند.
  • منابع نفت و گاز: گاز جزیره قشم برای نخستین بار توسط شرکت نفت ایران و انگلیس کشف و حفر شد. امروزه ۱۷ میدان نفت و گاز در جزیره وجود دارد.
  • صنایع دستی و گردشگری: وجود جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی، بافت بکر و سنتی، تفریحات آبی و امکانات مناسب اقامتی باعث شده تا گردشگران زیادی به این جزیره بروند و همین مساله باعث شکل گیری مشاغل زیادی در زمینه گردشگری شده است. این جزیره دارای صنایع دستی منحصر به خود است و بسیاری از ساکنان آن به خلق آثار هنری در این زمینه مشغولند.
جزیره قشم

جزیره قشم

 

نکاتی در مورد قشم

  • قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است و حدود ۲.۵ برابرِ دومین جزیره بزرگ خلیج‌فارس یعنی بحرین وسعت دارد.
  • اولین و بزرگترین پارک کروکودیل خاورمیانه در جزیره قشم است.
  • جزیره‌ قشم از ۲۲ کشور در جهان وسیع تر است.
  • فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود»، ساخته مانی حقیقی بر اساس یک داستان واقعی در قشم ساخته شده و لوکیشن های آن دقیقا منطبق بر واقعیت هستند.
  • طبق آخرین تقسیمات کشوری امروزه ۶۹ شهر و روستا در این جزیره جای دارند که مهم ترین شهرهای آن سوزا، هرمز، قشم و بندر درگهان هستند.
فیلم اژدها وارد می شود

فیلم اژدها وارد می شود

 

غذا و خوشمزه های قشم

در هر جای قشم که احساس گرسنگی کردید جلوی اولین رستوران که اغلب سنتی هستند توقف کنید و سفارش یک غذای خوشمزه بدهید. به واسطه همسایگی با دریا، سفره قشمی ها مملو از آبزیان است. آنها از ماهی ها، صدف ها، خرچنگ ها و .... غذاهای بسیار لذیذی تهیه و حسابی نمک گیرتان می کنند. البته غذاهای دیگری نیز وجود دارد که از گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود. از جمله غذاهایی که می توانید در این دیار بچشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خورش قلیه‌ماهی و میگو: معروف ترین غذای جنوب کشور و قشم است که از ماهی یا میگو و سبزیجات تهیه می شود و طعم تمبر هندی و تندی فلفل، آن را بسیار جذاب می کند. 

عنکاس: این غذا ترکیبی از گوشت عنکاس یا ماهی مرکب است که آن را به صورت مربع های کوچک خرده کرده و با مقداری آب و خرما پخته اند. در رستوران ها این غذا با رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده و فلفل طعم دار می شود و طعم بسیار لذیذی دارد.

پودینی: نام این غذا بسته به اینکه در تهیه آن از گوشت کدام آبزی استفاده شود ،تغییر می کند. در رستوران های قشم بیشتر پودینی کوسه سرو می شود که به صورت گوشت له شده کوسه است که آن را با لیموعمانی، ادویه، پیاز، رب و پیاز طعم دار کرده اند. 

برنج دیشو: این غذا برنجی است که در آن و شیره خرما پخته شده و دم کشیده است. این برنج را با ماهی تلال برشته شده یا سرخ شده سرو می کنند.

قوزی گوشت یا مرغ: این غذا ریشه ای عربی دارد اما از محبوب ترین غذاها در حوزه خلیج فارس محسوب می شود و به جنوب ایران و قشم هم راه یافته است. برای تهیه این غذا گوشت بره یا مرغ را کباب می کنند و به همراه آجیل بوداده و کشمش تهیه شده بر روی برنج می گذارند.

هواری: این غذا هم انواع مختلفی دارد؛ برای مثال هواری چک میگ با میگوهای ریز درست می شود و در صورت استفاده از ماهی به آن هواری ماهی می گویند.یک پلوی مخلوط و مقوی که طعم ادویه های جنوبی را می توانید در آن حس کنید و از خوردن میگو یا ماهی در میان آن لذت ببرید.

انواع ماهی و میگو: شاید بارها میگو یا ماهی برشته یا سرخ شده را در رستوران های مختلف خورده باشید اما در قشم این آبزیان تازه هستند و ادویه های جنوبی طعم دیگری به آنها می دهند. میگوی پفکی نیز طعمی متفاوت در این جزیره دارد و ماهی شکم پر قشمی ها نیز خیلی معروف است.

کباب کهره: این غذا کباب گوشت بز است که فقط و فقط در شب ها و با نان سرو می شود و طعم بی نظیری دارد.

خرچنگ و صدف: در رستوران های قشم می توانید طعم گوشت خرچنگ و صدف را هم بچشید و لذت ببرید. یادتان باشد که خرچنگ برای قشمی ها تنها یک میان وعده است و نمی تواند جای غذای اصلی را پر کند.

صبحانه های قشم: اگر اهل خوردن صبحانه باشید، بهتر است به رستوران های قشم بروید این خوشمزه ها را امتحان کنید:

  • نان تُمُشی یا تموشی: نوعی نان نازک که با تخم مرغ، پنیر، مهیاوه یا سوراغ ترکیب می شود. مهیاوه و سوراغ سس هایی تهیه شده از ماهی های ساردین هستند اما در سوراغ از خاک سرخ جزیره هرمز به عنوان ادویه استفاده می شود.
  • بلالیت یا بلالوت: نوعی ماکارونی با رشته های باریک که با شکر و نیمرو می خورند.
  • قهوه های عربی و حلواهای سنتی که در طول روز هم در کافه ها و رستوران ها در دسترس هستند.
  • شل شلی: نوعی نان  که ادویه اصلی آن زردچوبه است.

 نکته مهم: به هنگام دیدن منوی غذایی حتما از بومی ها بخواهید که راهنمایی تان کنند چرا که برخی از این غذاها بسیار تند هستند و یا ممکن است شامل موادی باشند که خیلی به مزاج شما خوش نیایند.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

جزیره ی قشم که به عنوان بزرگ ترین جزیره ی ایران و خلیج فارس شناخته می شود، یکی از جزایر استان هرمزگان است و در تنگه ی هرمز قرار دارد. جزیره ی قشم در طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مقاصد برتر توریستی در ایران شمرده می شود.

 

اگر بخواهیم موقعیت جزیره ی قشم را از لحاظ جغرافیایی بررسی کنیم باید بگوییم این جزیره از شمال به بندرعباس، از شمال شرقی به جزیره ی هرمز، از شرق به جزیره ی لارک، از جنوب به جزیره ی هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می گردد. در این مطلب از مجله ی ایرپلین تیکت قصد داریم تا جزیره ی قشم را مورد بررسی اجمالی قرار دهیم.

تاریخ مختصری از جزیره ی قشم

در دوران ساسانیان نام جزیره ی قشم "ابرکاوان" بوده است. این جزیره در ابتدای دوران اسلامی بسیار آباد و پررونق بود، سراسر جزیره کشتزارها، درختان خرما و دیگر میوه ها یافت می شد. ابرکاوان به عنوان مرکزی فعال در دریانوردی شناخته می شد. در اواخر دوره ی امویان، این جزیره همانند پناهگاهی برای خارجی ها بود.

سفر به جزیره ی قشم

قشم دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. میانگین دما در این جزیره در حدود 26 درجه ی سانتی گراد تخمین زده می شود. این در حالیست که حداکثر و حداقل دما تا کنون به ترتیب 46 و 18 درجه ی سانتی گراد ثبت شده است. گرم ترین روزها در این جزیره، دهم تیرماه تا دهم شهریورماه و خنک ترین آن ها دی ماه و بهمن ماه است. سفر به قشم معمولاً از دو طریق دریایی و هوایی انجام می گردد. قشم دارای یک فرودگاه بین المللی است. لازم به ذکر است این فرودگاه قطب فعالیت شرکت هواپیمایی قشم به شمار می رود.

با توجه به وضعیت آب و هوایی جزیره ی قشم می توان گفت بهترین زمان برای سفر به این جزیره زمستان است. قشم در زمستان تجربه ی آب و هوای لطیف با میانگین 24 درجه ی سانتی گراد را رقم می زند. این روزها اکثر افراد برای شروع پروسه ی سفر به سراغ سامانه های خرید آنلاین بلیط هواپیما می روند؛ چرا که سرعت و آسانی را با خود به همراه دارد. برای خرید بلیط هواپیما قشم می توانید از طریق ایرپلین تیکت که سامانه ای معتبر است و با فراهم کردن لیست کاملی از پروازهای سیستمی و چارتری و پشتیبانی شبانه روزی، سفر را آسان و لذت بخش می کند اقدام کنید. برای آگاهی از قیمت بلیط هواپیما قشم از این سامانه بازدید کنید.

جاذبه های گردشگری

قشم سرشار از جاذبه های طبیعی و عجیب است. شاید این موارد در هیچ نقطه ای از ایران وجود نداشته باشند. جاذبه های تاریخی و طبیعی در کنار فرهنگ مردم بومی جزیره باعث شده که هرساله تعداد زیادی از گردشگران قشم را به عنوان مقصد منتخب خود برای سفر بدانند. در ادامه با مهم ترین جاذبه های گردشگری در قشم آشنا خواهیم شد.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک1 قشم نخستین ژئوپارک در خاورمیانه است، این منطقه از غرب به روستای طبل و سلخ، از غرب به روستای گوری و کانی، از شمال به ساحل شمالی و از جنوب به ساحل جنوبی منتهی می شود. کوه ها، دشت ها، دره ها و سواحل این منطقه در نوع خود کم نظیرند. به غیر از حضور گونه های کمیاب و در خطر انقراض، شاهد وجود پدیده های نادر زمین شناسی نیز هستیم. از خصوصیات منحصر بفرد این ژئوپارک مجسمه های طبیعی و نقش برجسته های پراکنده، سطوح تخت و صفه های متعدد در ارتفاعات، ستون های به وجود آمده از فرسایش و تندیس های شگفت انگیز را می توان نام برد. ژئوپارک قشم دارای 25 ژئو سایت است: بام قشم، تنگه ی چاه کوه، دره ی تندیس ها، دره ی ستارگان، کاسه سلخ، دره شور، دولاب، کوه نمکدان، کورکورا کوه، جنگل حرا، کریان، موزه ی ژئوپارک، جزایر ناز، ساحل کرق، دره قاضی، چاکویر، بصیرا، باسعیدو، خلیج دیرستان، صخره ی خرچنگ ها، روستای لافت، غار خُربَس، تالاب پرندگان دو کوهک،...

نمکدان

سایت نمکدان در جنوب غربی جزیره ی قشم واقع شده است. گنبد مخروطی این منطقه که ارتفاعش تا 379 متر نیز می رسد، به دلیل پدیده ی دیا پیریسم2 ایجاد شده است. غار نمکی این منطقه به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته می شود. در سایت نمکدان انواع سنگ های دگرگونی، رسوبی و آذرین یافت می شود.

دره ی ستارگان

دره ی ستارگان از قدیم الایام افسانه های زیادی را به خود همراه داشته است. برخی از بومیان جزیره معتقدند که این دره از شهاب باران به وجود آمده و برخی دیگر که درصد بیشتری را تشکیل می دهند بر این باورند که در روزگاران گذشته ستاره های آسمان در این منطقه افتاده اند و باعث ایجاد چنین اشکالی در سنگ ها شده اند. اهالی دیگر کمی ترسناک تر به موضوع نگاه کرده و آن جا را دره ی ارواح می نامند، چرا که هنگام وزش باد در بین صخره ها، صدایی وهم انگیز ایجاد می شود که گفته می شود شبیه به صدای زمزمه ی ارواح است.

به هر طریق دره ی ستارگان یکی از منحصربفردترین جاذبه های طبیعی در کل کشور به شمار می رود که در اثر فرسایش آب های سطحی، بارش های رگباری و طوفان های شدید در طی سالیان زیاد به وجود آمده است. برخی محققان بر این باورند که عمر این دره به دو میلیون سال می رسد. دره ی ستارگان در نزدیکی روستای برکه خلف (در 5 کیلومتری جنوب جزیره) قرار دارد.

بام قشم

بام قشم در بخش مرکزی جزیره واقع شده و ارتفاعی معادل 120 متر دارد. از طریق این دشت پهناور و زیبا دید شگفت انگیزی به ساحل شمالی و جنوبی و جنگل حرا میسر می گردد.

تنگه ی چاهکوه

دره یا تنگه ی چاهکوه در 70 کیلومتری مرکز شهر قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی قرار دارد. این دره که در اصل از چهار طرف تنگه دارد، عمقی برابر 100 متر را داراست. این موضوع به معنی این است که تا 100 متر بالای سر، دیوارهای دره دیده می شود. طبیعتاً آب در یک جزیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بومی های این منطقه در زمان قدیم به منظور هدر نرفتن آب باران در کف دره چند چاه حفر کرده بودند و احتمالاً دلیل نام گذاری این دره به نام چاهکوه همین موضوع باشد. بیش از 400 سال از عمر چاه های این منطقه می گذرد.

کاسه سلخ

در ساحل جنوبی، منطقه ای به نام کاسه سلخ وجود دارد که در واقع برهوتی است با طول 7 کیلومتر. در این منطقه هیچ نوع پوشش گیاهی وجود ندارد. هزاران تپه ی بزرگ و کوچک و مخروطی شکل که در طی اعصار گذشته از زمین جوشیده و در همان حالت سفت شده و شکل گرفته است در این سایت به چشم می خورد. از جمله خصوصیات منحصر بفرد این نقطه، وجود چشمه ی گوگرد است.

جنگل حرا

در تنگه ی خوران بین جزیره ی قشم و بخشی از استان هرمزگان، در گستره ای در حدود 200 کیلومتر مربع، جنگل هایی پدید آمده که به هنگام مد درختان آب سر از آب بیرون آورده و خودنمایی می کنند. حرا نام گیاهی شگفت انگیز است که در عمق آب های شور ریشه دارد. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل است. جنگل حرا یا جنگل مانگرو، به دلیل شرایط ناسب اکولوژی، زیستگاهی مطلوب برای پرندگان مهاجر به حساب می آید.

جزایر ناز

جزایر ناز با مساحت تقریبی 3 هکتار در حوالی سواحل شرقی جزیره ی قشم قرار گرفته است. اطراف این جزایر را دیوارهای صخره ای 10 تا 5 متری احاطه کرده است. در جزایر ناز هیچ ساحل شنی وجود ندارد. در دو جزیره ای که جزایر ناز را تشکیل می دهند کسی سکونت نداشته و اغلب ماهیگیران محلی به آن ها رفت و آمد دارند. برای دیدن جنگل حرا باید از طریق راه آبی اقدام کرد چرا که هیج راهی از خشکی به درون این جنگل وجود ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

قشم از ۲۲ کشور جهان بزرگتره اما کمتر کسی این رو می‌دونه!! بیش‌تر کسایی که به قشم سفر می‌کنند قصدشون خریده و اصلا خبر ندارن قشم به جز خرید کلی جاذبه گردشگری، غذای محلی، سواحل بکر، و رستوران‌های خوب داره. ما تو این مطلب پر از عکس شما رو با این جزیره زیبا آشنا می‌کنیم. اما قبلش دوتا نکته:

۱- هر سوالی دارید می‌تونید برامون کامنت بذارید. ما در اسرع وقت بهتون جواب می‌دیم. (دقت کنید نوشتیم هر سوالی. البته خواهش ما اینه که سوال رو تو بخش مربوطه بنویسید تا از پراکندگی جلوگیری بشه) ضمنا نوشتن تجربه سفر تو کامنت فراموش نشه. مدیونید اگه تجربتون رو به اشتراک نذارید!!

۲- تو این مقاله هر اطلاعاتی درباره جزیره قشم لازم داشته باشید اومده. اگه اطلاعات بیشتری می‌خواید تو هر بخش رو لینک‌های داخلش کلیک کنید. (قول می‌دیم که اطلاعات زیادی بدست میارید)

شاید دنبالش باشید
تورهای داخلی قشم | کرایه دوچرخه در قشم

فهرست مطالب

اطلاعات کلی درباره‌ی جزیره قشم

جزیره قشم که متعلق به استان هرمزگانه، در تنگه‌ی هرمز قرار داره و با مساحت ۱۴۹۱ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین جزیره ایران و همین‌طور بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارسه! جالبه بدونید که مساحت جزیره قشم، ۲٫۵ برابر کشور بحرینه!  که خود بحرین هم دومین جزیره بزرگ خلیج فارس محسوب می‌شه.

نقشه جزیره قشمنقشه ناسا از جزیره قشم

تاریخ جزیره قشم

نام‌های قدیمی این جزیره، “ابرکاوان” ، “کِشم” و “لافت” بوده. اسم “ابرکاوان” قدمت خیلی زیادی داره و به دوره‌ی ساسانیان برمی‌گرده. واژه‌ی “کاوان” در زبان پارسی میانه به معنی “از تبار کاوه” است و در منابع پیدا شده، کاوه اسم یک شخص خاص بوده و اسم جزیره رو از روی اسم اون برداشته‌ن. این اسم تا این زمان هم باقی مونده و الان اسم یکی از روستاهای قسمت شمالی جزیره قشمه و به صورت درگهان تلفظ می‌شه.

در  سال ۲۳ قمری، و در آغاز پیدایش اسلام، فرمان‌دار عرب بحرین و عمان، سپاهی رو برای تسخیر ابرکاوان آماده کرد. مرزبان کرمان در اون‌جا با استحکامات و نیروهای کمی که داشت سعی کرد مقابل اونا بایسته، اما توسط اعراب کشته شد.  و بعد از اون بود که مسلمانان به سوی جنوب ایران هجوم بردند.

ابرکاوان یا همون قشم، در اوایل تمدن اسلامی، یه شهر آباد و پررونق بوده، با روستاهایی پر از کشتزارهای پربار و نخلستان‌. در اون زمان‌ها ابرکاوان یه مرکز فعال دریانوردی و تجاری و یک منبع آب شیرین برای کشتی‌ها بوده. اما وضع برای همیشه به این خوبی باقی نمونده، به طوری که در عصر یاقوت حموی (جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس مشهور قرن هفتم هجری قمری) جزیره ابرکاوان شکوه گذشته‌ی خودش رو کاملا از دست داده بوده، در حدی که هیچ‌کس نتونسته بود به یاقوت حموی در پیدا کردن و ثبت جایگاه و موقعیت درست و دقیق جزیره کمک کنه.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

جزیره قشم از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال‌شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب‌غربی به جزیره های تنب بزرگ و  تنب کوچک و ابوموسی محدود می‌شه. نزدیک‌ترین بندر کشور به جزیره قشم، بندرعباسه. فاصله‌ی بندرعباس تا محل سربندر قشم حدود ۲۰ کیلومتره (۵۰ دقیقه با شناورهای مسافری).  از طرفی، نزدیک‌ترین فاصله‌ی این جزیره به ساحل اصلی کشور، خطیه که دماغه‌ی شمالی جزیره، در محل بندر لافت رو به بندر پل، در شهرستان خمیر وصل می‌کنه (۲۰ دقیقه با لندینگ کرافت‌های خودرو بر). این فاصله حدود ۱۸۰۰ متره و قراره در آینده محل احداث پل خلیج فارس باشه. نقشه گوگل قشم به شکل زیره (زوم کنید تا جزئیات بیشتر مشخص بشه):

 

جغرافیای انسانی

جمعیت کل جزیره قشم حدود ۱۴۹ هزار نفره که حدود ۶۷ هزار نفر در نقاط شهری و حدود ۸۲ هزار نفر هم در نقاط روستایی سکونت دارن.

علاوه بر جمعیت بومی و ساکن، جزیره قشم جمعیت غیربومی و مهاجر زیادی هم داره که اکثرا توی بخش‌های تجارت، بازرگانی، صنایع و معادن، ادارات دولتی و ارگان‌ها، بانک‌ها، تشکیلات سازمان منطقه آزاد قشم و بخش‌های خدماتی دیگه به فعالیت مشغولن. علاوه بر این، در سال‌های اخیر، تعداد نسبتا زیادی گردشگر هم، به‌ خصوص توی فصل‌های پاییز و زمستان و تعطیلات نوروزی، وارد جزیره می‌شن.



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

قشم - دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برخی کج سلیقگی ها مانع توسعه غرب جزیره و کمبود آب در قشم است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد قشم جمعه شب در آیین تودیع و معارفه مدیران عامل منطقه آزاد قشم توسعه متوازن جزیره قشم و مطالبه گری مردم این جزیره را دو هدف عمده خود در آغاز تصدی مسئولیت خود در قشم در حدود هفت سال پیش عنوان کرد و گفت: امروز خدا را شاکرم که با کمک و همت تک تک همکارانم در سازمان، مسئولان شهرستان و بخصوص ائمه جمعه شیعه و اهل سنت بطور نسبی به این دو هدف رسیدم.

وی با اشاره به اینکه امروز بستر توسعه در غرب جزیره فراهم شده و حرکت به سوی پیشرفت آغاز شده است، افزود: اگر برخی کج سلیقگی ها نبود توسعه این بخش از جزیره عزیز قشم تا حالا به سرانجام خوبی رسیده بود.

مومنی تصریح کرد: وقتی من به جزیره قشم آمدم حتی یک مگاوات برق در این جزیره تولید نمی شد، درصورتی که میزان تولید برق در این جزیره تا پایان دولت دوازدهم به یک هزار و یکصد مگاوات خواهد رسید.

وی مشکل کمبود آب در جزیره را ناشی از کج سلیقگی برخی ها دانست و خطاب به مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم گفت: قطار توسعه در جزیره باید با همان سرعت و حتی بیشتر ادامه یابد و مهم ترین خواسته من این است که مردم عزیز قشم باید تکریم شوند.

مشاور رییس جمهوری در توضیح تکریم مردم جزیره تصریح کرد: من نگذاشتم مردم به سراغ من بیایند بلکه من خودم به سراغ مردم رفتم و از نزدیک با مسائل و مشکلات آنها آشنا شدم.

دبیر شواریعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: قریب ۵۰ درصد همه پروژه هایی که در پنج مرحله توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح شده است، متعلق به منطقه آزاد قشم است و این مسیر باید ادامه پیدا کند.

مومنی با بیان اینکه بدهی مسئولان به مردم قشم ومطالبات این مردم پایانی ندارد و لیاقت و استحقاق آنها بیش از اینهاست، گفت: من وقتی به قشم آمدم تقریباً سالم بودم ولی الان هفت هشت مشکل جسمانی دارم ولی همه این مشکلات برایم بسیار شیرین است چرا که توانستم پرچم توسعه را در جزیره برافراشته نگهدارم و همین برایم کافیست.

مشاوررییس جمهوری و دبیر شواریعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین به برنامه های خود در دبیرخانه این شورا اشاره کرد و یادآور شد: اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تهیه و تنظیم لایحه برنامه هفتم توسعه در بخش این مناطق، دو هدف اصلی ما در این دبیرخانه است و همین جا اعلام می کنم که دبیرخانه آماده پذیرش هرنوع ایده و پیشنهاد دراین موارد است.

وی سیاست کلی دبیرخانه شواریعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در بکارگیری نیروی انسانی در این مناطق، دست پاکی و سلامت بودن، برنامه مداری و اقتدار افراد اعلام کرد.

بنا بر این گزارش در پایان این آیین حکم ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد قشم توسط حمیدرضا مومنی مشاوررییس جمهوری و دبیر شواریعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به علی درویش پور اعطا شد و از زحمات کیهان عباسیان سرپرست این سازمان هم با اهداء لوح تقدیر کرد.

گفتنی است در این آیین جمع زیادی از مدیران و فعالان بخش خصوصی جزیره قشم با اهداء هدایایی از زحمات هفت ساله حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد قشم تقدیر و تشکر کردند.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

قشم - امام جمعه جزیره قشم گفت: طرح‌های نیمه تمام جزیره قشم باید با حمایت جدی مسئولان پیش از اتمام دولت به سرانجام برسد.

حجت الاسلام میثم تارم جمعه شب در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل منطقه آزاد قشم با تمجید از تلاش های سازمان منطقه آزاد قشم در پیشبرد امورعمرانی، فرهنگی، مذهبی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان گفت: اقدامات صورت گرفته جهت عمل به مسوولیت دینی و اجتماعی درکنار نگاه به پیشرفت همه جانبه جزیره قشم هم ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های نیمه تمام جزیره قشم باید با حمایت جدی مسوولان پیش از اتمام دولت به سرانجام برسد ارزیابی خود را از عملکرد «حمیدرضا مومنی» در مدت خدمت در جزیره به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مثبت اعلام کرد.

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم نیز در این آیین «حمیدرضا مومنی» را شخصیتی تعامل‌گرا خواند که به گفته وی از مجرای تعامل با جامعه محلی توانست توسعه متوازن را در جزیره ایجاد و زیرساخت‌های توسعه‌ای و گردشگری را تا حد قابل قبولی محقق سازد.

وی توسعه رو به رشد جزیره قشم را از مهم ترین دستاوردهای مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد و افزود: قفل‌های زیادی با وجود ایشان گشوده شد و انتظار است مدیرعامل جدید نیز همین رویکرد را تداوم بخشد.

امام جمعه اهل سنت قشم سنگین کردن کفه ترازو عدالت درمناطق محروم را از مهم ترین محورهای مورد تاکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه معضل کمبود آب شرب در برخی مناطق محروم قشم همچنان به طور کامل حل نشده که باید مورد اهتمام جدی مدیرعامل جدید قرار بگیرد.

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم نیز در این آیین اقدامات مومنی در حوزه زیرساختی جزیره قشم را ارزنده و ماندگار خواند و گفت: اخلاص در کار، برای رضای خدا کار کردن و وحدت و همدلی وجوه تمایز کار در نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌ها است.

وی افزود: با وجود تحریم و جنگ تمام عیار اقتصادی، شاخص‌ها در جزیره قشم رو به پیشرفت است و در سایه تفاهم و همکاری گره‌های بسیاری در بخش‌های زیربنایی همچون آب، برق، راه و مبلمان شهری و روستایی گشوده شده است.

به گفته نصری هر کجا با وحدت و همدلی به پیش رفته‌ایم پیشرفت و توسعه بوده و از این رو می‌توان این مهم را رمز توسعه پایدار در جزیره قشم به شمار آورد.

قشم در ۶ سال گذشته توسعه ای فزاینده و پویا تجربه کرده است

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم از ۶ سال دوران مدیریت عاملی حمیدرضا مومنی به عنوان سال های جهش توسعه در جزیره یاد کرد.

پروین فرشچی در آیین معارفه رییس هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تبریک سمت جدید به علی درویش پور، حضور حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را خیرمقدم گفته و اظهار داشت: اخلاق‌مداری، عمل‌گرایی، جسارت و جرات همراه با درایت، تیم سازی و انگیزه دادن به افراد تیم و چالش پذیری از صفت‌های بارز مهندس مومنی است.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که همکاری با مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم درنهایت تعامل و هم‌افزایی ادامه دارد، گفت: ۲۸ سال از تاریخ تبدیل‌شدن قشم به یک منطقه آزاد می‌گذرد و اگر چند سال حضور مهندس مومنی را با سال‌های قبل مقایسه کنیم شاهد توسعه فزاینده و پویایی در این دوران نسبت به ۲۲ سال قبل هستیم.

فرشچی با اشاره به دستاوردهای ۶ ساله دوران مدیریت عاملی حمیدرضا مومنی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های عمرانی، احیا صنعت شیلات، پتروشیمی، توسعه زیرساخت‌های فرهنگ عمومی، ارتقا نقش مناطق آزاد و از همه مهم‌تر ساختن یک تیم اجرایی باپشتکار ماحصل این تلاش‌ها است.

این مقام مسوول در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت برای علی درویش پور، رییس هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اطمینان داریم که دکتر درویش پور باهمت و سابقه‌ای که داشته‌اند، راه توسعه منطقه آزاد قشم را ادامه خواهند داد.

بستر مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در قشم فراهم می شود

رییس هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم در نخستین سخنرانی مراسم معارفه خود، بر تداوم خط‌مشی و عملکرد توسعه‌ای حمیدرضا مومنی و ادامه این مسیر تأکید کرد.

علی درویش پور در این مراسم که با حضور حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امامان جمعه شهرستان و جمعی از مدیران اجرایی شهرستان و جمعی از اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران این سازمان در محل تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم برگزار شد، اظهار داشت: یکپارچه‌سازی کارکرد در سایه حفظ اصول وفاق و تعامل که ماحصل آن توسعه پایدار است، اعتقاد و شیوه کاری ما است.

وی ضمن قدردانی از حسن اعتماد دولت و مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای این فرصت خدمت‌گزاری به مردم جزیره گفت: برای دستیابی به این خواسته، متعهد هستیم پروژه‌های نیمه‌تمام را دنبال کرده و در فرصت باقی‌مانده از دولت تدبیر و امید، بخشی از آن‌ها را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

درویش پور، تکریم ساکنان جزیره و توسعه متوازن را اولویت اصلی سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم دانست و بر لزوم تقویت درآمد پایدار برای ادامه ارائه خدمات مطلوب تأکید کرد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: هوشمند سازی خدمات، بسترسازی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به توسعه کسب‌وکارها و استفاده کاربردی و مفید از اسناد بالادستی، همچنین شفافیت در عملکرد و پاسخگویی به سیستم و مردم بخش دیگری از اقدامات و برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه فعالیت‌ها خواهد بود.

وی ضمن برشمردن اقدامات انجام‌شده در حوزه‌های زیرساختی، صنایع مختلف و رونق اقتصادی این منطقه آزاد در دوران حمیدرضا مومنی، عنوان داشت: این خدمات استمرار خواهد داشت و با یک برنامه‌ریزی هدفمند با تمامی مردم جزیره، دانشگاهیان و بخش‌های اجرایی برای اعتلای جزیره تلاش کرده و سعی می‌کنیم تا خاطره‌ای ماندگار در ذهن مردم و ساکنان منطقه حک کنیم.

درویش پور افزود: پروژه‌های خوب انجام‌شده در قشم، بیانگر ظرفیت منابع انسانی بالای این مجموعه در فضای همدلی است که از این ظرفیت باید استفاده کامل کرد.

این مقام مسوول همچنین بر لزوم مدیریت بیماری کرونا و تلاش در حفظ سلامتی مردم تأکید داشت و گفت: رعایت پروتکل‌ها با قطع زنجیره بیماری به گذر از دوران سخت این پاندمی کمک می‌کند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد جزیره و موقعیت استراتژیک این منطقه تصریح کرد: محیط‌زیست زیبای قشم با اکوسیستم کم‌نظیر، مردم خونگرم، نماد درخشان تجلی وحدت شیعه و سنی و موقعیت خاص در منطقه خاورمیانه، متشکل از مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت است که برنامه‌ریزی ویژه و خاصی نیز باید برای آن ترسیم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

میزان کمبود تولید آب شرب هرمزگان ۲۵۰۰لیتر در ثانیه است

بندرعباس - استاندار هرمزگان با بیان اینکه سال سخت آبی در هرمزگان در پیش داریم، گفت: میزان کمبود تولید آب شرب هرمزگان ۲۵۰۰لیتر در ثانیه است.

فریدون همتی صبح پنج شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، با اشاره به بارش ۱۲ میلی متری در بازه زمانی مهرماه ۹۹ تا فروردین ماه سال جاری و کاهش ۸۸ درصدی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اظهار داشت: میزان مصرف آب شرب استان هشت‌هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه است که دوهزار و ۵۰۰ لیتر کسری تولید آب داریم و به لحاظ تأمین و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی سال سختی پیش رو داریم.

استاندار هرمزگان با اشاره به اقداماتی که در خصوص مدیریت منابع آبی و جبران کمبود آب در استان در حال انجام است، افزود: پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه، فاز نهایی آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس به صورت ویدئو کنفرانس و به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افتتاح می شود.

وی گفت: با افتتاح این فاز که خط انتقال ۳۵ کیلومتری، آب تولیدی این آب شیرین‌کن را به مخازن داماهی منتقل می کند، ظرفیت منابع آب شرب شهر بندرعباس به میزان ۶۰ هزار متر مکعب افزایش می یابد و بخشی از مشکل تأمین آب شهر بندرعباس حل می شود.

همتی، با بیان اینکه تا پیش از دولت دوازدهم، هیچ سهمی از منابع آبی شهر میناب برای مردم این شهر در نظر گرفته نشده بود، تصریح کرد: با مجموعه اقدامات و برنامه ریزی هایی که در حال عملیاتی شدن است، آب سد استقلال میناب برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و تا پایان تیرماه برای پیشگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرمینی، آب شرب شهر میناب نیز از سد سرنی تأمین می شود.

استاندار هرمزگان، حمایت دولت برای بهره برداری از آب شیرین‌کن ها را یکی از عوامل اصلی آزادسازی منابع آبی میناب برای تأمین مصرف بخش کشاورزی و آب شرب این شهرستان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با راه اندازی کامل آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزارمترمکعبی بندرعباس و سهم استان از آب شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی، دغدغه چندانی برای تأمین آب شرب بندعباس نداریم اما با توجه به شرایط خشکسالی، مردم باید آب را با دقت مصرف کنند که بتوانیم تابستان امسال را بدون تنش آبی پشت سر بگذاریم.

وی، عدم وجود منابع آبی در برخی روستاها را علت اصلی آبرسانی سیار به این مناطق عنوان و اضافه کرد: بر مبنای تکلیفی که برای خدمت رسانی به مردم شریف استان برای خود تعریف کرده ایم، علی‌رغم پراکندگی این روستاها و منابع مالی هنگفتی که برای انتقال آب به این مناطق صرف می شود، عملیات آبرسانی را با بهره گیری از تمام امکانات به مردم این روستاها ادامه می دهیم اما با توجه به شرایط خشکسالی لازم است مردم در مدیریت مصرف منابع آبی با ما همکاری داشته باشند.

همتی همچنین از آبرسانی از سد سهران به شهر گوهران و ۱۳ روستای بشاگرد نیز خبر داد و افزود: با حمایت دولت، اقدامات خوبی در راستای تأمین، ذخیره، انتقال و توزیع منابع آبی در استان صورت گرفته و بسیاری از پروژه ها در طول پنج یا شش ماه اینده به بهره برداری می رسد.

استاندار هرمزگان، انتقال آب از سد سرنی به سیریک، انتقال آب از سد جگین به روستاهای غرب جاسک، احداث خط انتقال آب به رویدر، احداث خط انتقال آب از دریا به جناح و بستک، راه اندازی آب شیرین‌کن روستای زیارت سیریک، احداث آب شیرین کن سرخون، احداث دو آب شیرین‌کن در قشم و افزایش ظرفیت سه هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن مپنا را از جمله برنامه های در دست اجرای دولت برای جبران کمبود منابع آبی استان عنوان کرد و افزود: به جرأت می توان گفت، مجموعه اقداماتی که برای تأمین آب شرب در دولت دوازدهم در شهرها و روستاهای استان انجام گرفته، در هیچ مقطع چهارساله‌ای بعد از انقلاب انجام نشده و جزئیات آن به‌زودی منتشر می شود.

وی، با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد منابع آب پایدار برای مراکز مهم جمعیتی استان، گفت: این اقدامات و فعالیت های در دست اجرا مانند آب شیرین‌کن‌ها، نیاز آب شرب استان را در تا ۳۰ سال آینده تضمین می کند.

استاندار هرمزگان، همچنین عنوان کرد: حمایت از بخش خصوصی برای توسعه آب شیرین‌کن‌ها و خرید تضمینی آب از بخش خصوصی توسط دولت از جمله اقداماتی است که می تواند هرمزگان را در آینده نزدیک به عنوان یکی از بهترین استان های کشور به لحاظ تامین آب پایدار معرفی کند.

در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، پیش بینی بارشی سال جاری توسط رییس سازمان هواشناسی، گزارش منابع آب های سطحی قابل تامین برای آب شرب مرکز استان با توجه به ضرورت تامین حقابه باغداران میناب توسط سرپرست شرکت آب منطقه ای هرمزگان، گزارش مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان در خصوص نحوه مدیریت و تامین آب شرب شهرهای استان از محل منابع موجود (آب سدها، منابع زیرزمینی و آب شیرین کن ها) و گزارش نحوه تامین آب فضای سبز شهری توسط شهرداری بندرعباس ارائه شد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()